Programování C#
Název školy | Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace | ||
Adresa školky | Kostelní 134, 411 08 Štětí | ||
IČ | 46773509 | ||
Název operačního programu | OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost | ||
Registrační číslo | CZ.1.07/1.5.00/34.1006 | ||
Označení vzdělávacího materiálu | VY_32_INOVACE_23_PRG_447 | ||
Název tématické oblasti (sady) | Programování | ||
Název materiálu | Výstup | ||
Anotace | Text představuje metody pro výstup textově orientovaných informací na monitor (do terminálu). Zároveň ukazuje možnosti výpisu hodnot uložených v proměnných. | ||
Autor | Ivan Pomykacz | Jazyk | čeština |
Očekávaný výstup | Vypíše text nebo hodnotu proměnné na obrazovku (do terminálu). Spojuje do výstupu hodnoty z různých zdrojů pomocí operátoru. | ||
Klíčová slova | výstup | ||
Druh výukového zdroje | Výklad | Věková skupina žáků | 15+ |
Typ interakce | aktivita | Ročník | 1. |
Speciální vzdělávací potřeby | žádné | ||
Zhotoveno, (datum/období) | 19.09.2013 | Celková velikost |
Obsah
Shrnutí
Pod výstupem programu si můžeme představit cokoli, co opustilo {
..}
a je to vidět někde
jinde než ve zdrojovém kódu.
Např. zobrazení textu "Ahoj světe!" na monitoru. Jako výstupní zařízení byl v tomto případě zvolen monitor,
resp. grafická karta. A ano, ve finále jde o okno terminálu, kde se text zobrazí.
Dalším výstupním zařízením by mohla být tiskárna. Ale zrovna tak by to mohl být soubor na pevném disku.
Console
Zaměřme se na první popisovaný výstup, tj. do konzole (terminálu, příkazové řádky, shellu atp.).
V C# je dostupný objekt Console
, který obsahuje metody Write()
a WriteLine()
.
Tyto se liší pouze tím, že druhá jmenovaná provede po vypsání textu řádkový zlom (vloží stisk kl. Enter).
Vyzkoušejte chování
Console.Write("Ahoj"); Console.Write("Světe"); Console.Write("!");
a následně
Console.WriteLine("Ahoj"); Console.WriteLine("Světe"); Console.WriteLine("!");
Argumenty
Prozatím si řekněme, že jak metoda Write()
, tak WriteLine()
přebírají vstupní argument typu string
.
Tzn., že můžeme metodě předat buď řetězec "Ahoj svete!"
(včetně uvozovek), jak jste mohli vidět výše.
Nebo proměnnou typu string
.
string text; text = "Ahoj světe!"; Console.WriteLine(text);
Spojování řetězců
Určitě se nám stane, že budeme chtít na výstup zkombinovat text a hodnoty uložené v různých proměnných. Jako např. v následujícím příkladu:
string ahoj; int pocet; ahoj = "Ahoj světe!" pocet = 4; Console.WriteLine(ahoj + " Už po " + pocet + ".");
Všimněte si, že v příkladu se míchá dokonce i typ int
.
Jak to, že to funguje? Proměnná pocet
je objekt typu int
, který obsahuje mimo jiné metodu ToString()
, která se použije, když je potřeba.
Pokud se kombinuje více proměnných s textem, je argument metody WriteLine()
poněkud nepřehledný.
Zejména proto, jak se neustále spojují jednotlivé části pomocí operátoru +
a potom ty uvozovky.
Jiný způsob
Pro výpis proměnných existuje proto ještě další způsob, který může být přehlednější. Vizte ukázku:
string ahoj; int pocet; ahoj = "Ahoj světe!" pocet = 4; Console.WriteLine("{0} Už po {1}.", ahoj, pocet);
Do složených závorek se uvede pořadí proměnné, které jsou umístěny za úvodním řetězcem, jako další argumenty funkce. Pozor, čísluje se od nuly.