Tabulkový procesor
Název školy | Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace | ||
Adresa školky | Kostelní 134, 411 08 Štětí | ||
IČ | 46773509 | ||
Název operačního programu | OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost | ||
Registrační číslo | CZ.1.07/1.5.00/34.1006 | ||
Označení vzdělávacího materiálu | VY_32_INOVACE_02_PVY_022 | ||
Název tématické oblasti (sady) | Programové vybavení | ||
Název materiálu | Cvičení I | ||
Anotace | Soubor úloh pro procvičování práce se sešity, listy, buňkami, zápisem hodnot a adresováním buněk. Použití jednoduchých funkcích ve vzorcích. | ||
Autor | Ivan Pomykacz | Jazyk | čeština |
Očekávaný výstup | Orientuje se v sešitě, mezi listy. Vkládá do buněk hodnoty a tvoří relativní nebo absolutní adresy dle potřeby. Sestaví jednoduchý vzorec pro výpočet hodnoty. | ||
Klíčová slova | buňka, sešit, list, hodnota, text, číslo, odkaz, absolutní, relativní, kopírování | ||
Druh výukového zdroje | Pracovní list | Věková skupina žáků | 15+ |
Typ interakce | aktivita | Ročník | 2. |
Speciální vzdělávací potřeby | žádné | ||
Zhotoveno, (datum/období) | 11.09.2013 | Celková velikost |
Obsah
Násobilka
-
Založte nový sešit. Budeme vytvářet malou a velkou násobilku.
První list přejmenujte na "data".
Druhý list přejmenujte na "násobilka".
Třetí list smažte.
-
Do listu "data" zapište do buňky A1 text "konstanta" a do buňky B1 zadejte číslo 1.
Buňku B1 pojmenujte jako "k".
-
Do listu "data" si vygenerujte čísla 1..10 vodorovně a čísla 1..10 svisle.
-
Na listu "násobilka" vytvořte tabulku pro malou násobilku.
Postup:
-
Pomocí odkazů do listu "data" vytvořte stejnou tabulku jako na obrázku výše.
-
Dovnitř tabulky napište vzorec, který spočítá součin čísla v horní řadě a svislé řadě.
V prvním případě (levý horní roh) bude výsledek 1 (protože 1 × 1 = 1).
Ale jakmile vzorec rozkopírujete směrem doprava budou se čísla zvyšovat (2, 3, 4, 5, ...).
Musíte dát ovšem pozor na absolutní adresy. Protože budete vzorec kopírovat ještě směrem dolů.
-
-
Na listu "násobilka" vytvořte tabulku pro velkou násobilku.
Postup:
-
Postup je téměř shodný s tou výjimkou, že při vytváření vodorovné a svislé řady z čísel (1..10) připočítáte k číslu konstantu.
Jelikož je konstanta nastavená na hodnotu 1, budou čísla o 1 vyšší. To se ovšem dá kdykoli změnit přenastavením konstanty.
-
Zbylý postup je zcela stejný jako u malé násobilky. Provedete součin čísel z horní a svislé řady a vzorec rozkopírujete.
-
-
Nastavte velikosti buněk obdobně, jako jsou zde na obrázcích.
Odevzdání
Odevzdejte výsledný sešit (použijte nativní formát pro daný tabulkový procesor).
Soubor pojmenujte dle názvu úkolu a vašeho jména. Mezery v názvu nahraďte pomlčkami.
Např. úkol Příklady Ia, který vypracoval Jan Novák se bude jmenovat: priklady-ia_novak-jan
+ přípona.
Dokument uložte zde na Moodle.