dum | žák

Tabulkový procesor

Název školy Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace
Adresa školky Kostelní 134, 411 08 Štětí
46773509
Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.1006
Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_02_PVY_022
Název tématické oblasti (sady) Programové vybavení
Název materiálu Cvičení I
Anotace Soubor úloh pro procvičování práce se sešity, listy, buňkami, zápisem hodnot a adresováním buněk. Použití jednoduchých funkcích ve vzorcích.
Autor Ivan Pomykacz Jazyk čeština
Očekávaný výstup Orientuje se v sešitě, mezi listy. Vkládá do buněk hodnoty a tvoří relativní nebo absolutní adresy dle potřeby. Sestaví jednoduchý vzorec pro výpočet hodnoty.
Klíčová slova buňka, sešit, list, hodnota, text, číslo, odkaz, absolutní, relativní, kopírování
Druh výukového zdroje Pracovní list Věková skupina žáků 15+
Typ interakce aktivita Ročník 2.
Speciální vzdělávací potřeby žádné
Zhotoveno, (datum/období) 11.09.2013 Celková velikost

pdf icon
Příklady Ia

Obsah

Násobilka

  1. Založte nový sešit. Budeme vytvářet malou a velkou násobilku.

    První list přejmenujte na "data".

    Druhý list přejmenujte na "násobilka".

    Třetí list smažte.

  2. Do listu "data" zapište do buňky A1 text "konstanta" a do buňky B1 zadejte číslo 1.

    Buňku B1 pojmenujte jako "k".

  3. Do listu "data" si vygenerujte čísla 1..10 vodorovně a čísla 1..10 svisle.

  4. Na listu "násobilka" vytvořte tabulku pro malou násobilku.

    Postup:

    • Pomocí odkazů do listu "data" vytvořte stejnou tabulku jako na obrázku výše.

    • Dovnitř tabulky napište vzorec, který spočítá součin čísla v horní řadě a svislé řadě.

      V prvním případě (levý horní roh) bude výsledek 1 (protože 1 × 1 = 1).

      Ale jakmile vzorec rozkopírujete směrem doprava budou se čísla zvyšovat (2, 3, 4, 5, ...).

      Musíte dát ovšem pozor na absolutní adresy. Protože budete vzorec kopírovat ještě směrem dolů.

  5. Na listu "násobilka" vytvořte tabulku pro velkou násobilku.

    Postup:

    • Postup je téměř shodný s tou výjimkou, že při vytváření vodorovné a svislé řady z čísel (1..10) připočítáte k číslu konstantu.

      Jelikož je konstanta nastavená na hodnotu 1, budou čísla o 1 vyšší. To se ovšem dá kdykoli změnit přenastavením konstanty.

    • Zbylý postup je zcela stejný jako u malé násobilky. Provedete součin čísel z horní a svislé řady a vzorec rozkopírujete.

  6. Nastavte velikosti buněk obdobně, jako jsou zde na obrázcích.

Odevzdání

Odevzdejte výsledný sešit (použijte nativní formát pro daný tabulkový procesor).

Soubor pojmenujte dle názvu úkolu a vašeho jména. Mezery v názvu nahraďte pomlčkami. Např. úkol Příklady Ia, který vypracoval Jan Novák se bude jmenovat: priklady-ia_novak-jan + přípona.

Dokument uložte zde na Moodle.