dum | žák

Webový design

Název školy Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace
Adresa školky Kostelní 134, 411 08 Štětí
46773509
Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.1006
Označení vzdělávacího materiálu
Název tématické oblasti (sady) Webový design
Název materiálu Aspekty písma
Anotace
Autor Jazyk
Očekávaný výstup
Klíčová slova
Druh výukového zdroje Věková skupina žáků
Typ interakce Ročník
Speciální vzdělávací potřeby žádné
Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost

pdf icon
Aspekty písma

Obsah

Uspořádání a optika

Písmena "západních", tzn. latinkou psaných, abeced jsou sestavena ze systému linií, vyznačujících se složitými vzájemnými vztahy, které jsou na první pohled téměř neviditelné.

Písmena standardních velikostí, jež jsou vhodné pro čtení, vnímá lidské oko jako stejně silná, vysoká a široká. Jedná o jeden z kritických aspektů textu: stylová jednota znaků snižuje míru rozptýlení při čtení textu.

Pokud se uvedený typ písma zvětší, zviditelní se nepatrné rozdíly ve výšce znaků, šířce tahů i jejich tvaru.

Klíčovou schopností designéra je právě citlivost vůči uvedeným optickým detailům a porozumění jejich vlivu na vzdálenosti mezi znaky, organizací textu, komunikační styl, čitelnost a kompozici.

Poznáte:

  • rozpal;

  • serif;

  • spojka;

  • účaří;

  • střední dotažnici;

  • příčku;

  • oko?

Optické vlastnosti rozestupů

Vzdálenosti mezi znaky ve slovech, větách a odstavcích hrají klíčovou roli při vytváření rovnoměrně šedého odstínu textu, které co nejméně ruší při čtení. Každý typ písma má charakteristický rytmus znaků a jejich rozestupů.

Na obrázku najdete opticky normální sazbu základního řezu písma Univers ve srovnání se sazbou se stejnými (matematickými) vzdálenostmi mezi znaky, velmi těsnou a velmi volnou zaszbou.

Text s optimálními vzdálenostmi mezi jednotlivými písmeny (druhý řádek) vykazuje rovnoměrně rytmické změny mezi tmavými (tahy) a světlými (mezery) místy, mezi jednotlivými písmeny i uvnitř nich.

  • malé mezery - písmena splývají

  • velké mezery - písmena vystupují ze slova → působí jako jednotlivé znaky

Dosažení hladkého písma s pravidelnými rozestupy nejvíce znesnadňuje skutečnost, že jednotlivá písmena mají různou "váhu". Některá písmena působí světleji nebo tmavěji než ostatní. Počítačový font s tímto počítá → kernigové páry.

Velikost znaků

Tvar písmena má vliv na vnímání jeho velikosti. Velikost písma ve větě, vysázená serifovou antikvou (Garamond), bude působit jinak než pokud bude stejná věta vysázena podobně hmotným bezserifovým písmem (Arial). Nesrovnalost je způsobena větší střední výškou písma u bezserifového typu, tedy skutečností, že minusky uvedeného typu jsou v porovnání s výškou horního dotahu větší než u typu patkového.

Aspekty písma

Velikost

Každé písmo latinkou psaných abeced má svoji velkou formu - velká písmena neboli verzálky a malou, obvyklejší formu - minusky.

Váha

Někdy též "tloušťka" písmových tahů se stanovuje v poměru k výšce verzálky a může být různá.

Slabé, normální, tučné a velmi tučné písmo (v pořadí podle síly tahů) tvoří společně písmovou rodinu každého typu písma.

Proporce

Jednotlivé tahy písmene mohou mít stejnou tloušťku (jsou tzv. nediferencované) nebo naopak se mohou lišit výrazně. Čím více se tloušťka liší, tím je písmo diferencovanější.

Změna proporcí v rámci jednoho tahu je označována jako module a míra modulace je duktus.

Šířka

Relativní šířka písmene je založená na šířce jeho verzálky M.

Sklon

Stojatá písmena jsou taková, jejichž svislá osa svírá s účařím úhel 90 stupňů - tj. stojí vzpřímeně. Písmena kurzívy, kterou vytvořili humanističtí vzdělanci v období renesance, se naklánějí o 12 až 15 stupňů doprava a napodobují tak sklon rukopisu.

Styl

Termín styl se používá k popisu:

  1. dvou hlavních tříd písma: serifového a bezserifového písma;

  2. historického období, kdy dané písmo vzniklo;

  3. neutrality až dekorativnosti písmového typu.