dum | žák

Operační systém

Název školy Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace
Adresa školky Kostelní 134, 411 08 Štětí
46773509
Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.1006
Označení vzdělávacího materiálu
Název tématické oblasti (sady) Programové vybavení
Název materiálu Test - essentials
Anotace
Autor Ivan Pomykacz Jazyk čeština
Očekávaný výstup
Klíčová slova
Druh výukového zdroje Věková skupina žáků 15+
Typ interakce aktivita Ročník 1.
Speciální vzdělávací potřeby žádné
Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost

pdf icon
Test - essentials

Obsah

Standard

  1. Poznáte a pojmenujete všechny GUI komponenty v této aplikaci?

    řešení (xcf, Gimp)

  2. Dokážete vytvořit adresáře a podadresáře podle následujícího popisu?

    Vytvořte hierarchii adresářů pro uživatelská data. Každý uživatel bude mít adresář dle jeho přihlašovacího jména v adresáři users. Adresář users bude v adresáři data společně s adresářem public a private.

    V adresáři public pak budou ještě podadresáře photos a documents.

    Přihlašovací jména uživatelů jsou: lorem, ipsum a dolor.

    řešení (png)

  3. Zvládnete vytvořit obyčejný textový soubor vestibulum.txt, aniž by měl dvě koncovky .txt?

    Obsahem souboru pak bude text: Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy.

  4. Uložíte textový soubor v kódování UTF-8?

  5. Dokážete dodržet/nastavit velikost písmen u názvů adresářů a souborů?

  6. Umíte vytvořit nebo rozbalit zip archiv?

  7. Nedělá vám problém nalézt soubor, o kterém ani nevíte, zda-li existuje?

    Např. hosts? Zvládnete se do takového souboru i podívat?

  8. Víte, proč je dobré mít zálohu dat na zcela jiném místě, než původní data?

  9. Dokážete odeslat e-mail, který má vyplněný předmět a obsahuje přílohu?

  10. Zvládnete přečíst několik odstavců textu a najít v nich odpověď?

    Např.

    Nový Zéland je země jako žádná jiná. Malý, odlehlý a půvabný ostrov je tak trochu svět sám pro sebe – je to něco jako malé město velikosti státu. S trochou nadsázky lze říct, že každý tu každého zná a dokonce i některé informace o fungování místních zpravodajských služeb lze při troše snahy poměrně snadno dohledat. Význam a možný dopad těchto odlišností si NSA nejspíš neuvědomila, když se během 80. let rozhodla umístit další stanoviště systému ECHELON právě sem. Bylo to ale nutné.

    Nový Zéland byl jediným místem, odkud bylo možné sledovat rozlehlou a řídce osídlenou oblast jižního Pacifiku. Především měl ale, společně s Austrálií, ideální pozici pro odposlech nových družic Intelsat řady 7, jejichž vynesení na oběžnou dráhu bylo naplánováno na počátek 90. let. Ty byly mnohem výkonnější – schopné přenést současně až 90 tisíc telefonních a faxových spojení (oproti 12 tisícům u řady 5, kterou v pacifické oblasti nahrazovaly). To ovšem vyžadovalo lepší zaměření vysílacích antén satelitu, což pro změnu znemožňovalo odposlech těchto telekomunikačních družic ze stanic ECHELON na severní polokouli. S Novým Zélandem bylo třeba počítat bez ohledu na to, jak informačně děravá byla jeho politická scéna a jak nepříjemné kroky země z pohledu USA a NSA dělala – například vyhlášení bezjaderného statutu v roce 1984.

    Kde byla zbudována americká protišpionážní základna? V Austrálii, na Novém Zélandu nebo nelze konstatovat? Podložte své tvrzení výňatky z textu.

  11. Vyjmenujete alespoň 3 různé operační systémy od třech různých společností? (Pozor, Linux není OS, ale jádro OS)

  12. Víte, co to jsou multiplatformní aplikace?

  13. Orientujete se v označování architektur počítačů? x86_64, 32bit, amd64, 64bit, x86

  14. Dokážete najít a použít online dekodér (decode) na kód, když víte, čím byl kód zakódován (encode)?

    Např řetězec: ;3&]R96T@:7!S=6T@9&]L;W(@<VET(&%M970N byl zakódován pomocí uuencode.

  15. Odoláte sociálnímu inženýrství?

Bonus

  1. Obelstíte sociální inženýrství? Pokud umíte používat webový prohlížeč... víte, co je to URL... nebojíte se nahlédnout do zdrojového kódu stránky... umíte přiměřeně anglicky...