dum | žák

Programování C#

Název školy Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace
Adresa školky Kostelní 134, 411 08 Štětí
46773509
Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.1006
Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_23_PRG_453
Název tématické oblasti (sady) Programování
Název materiálu Co když - cvičení
Anotace Soubor úloh pro procvičování práce s řídícími konstrukcemi.
Autor Ivan Pomykacz Jazyk čeština
Očekávaný výstup Tvoří výrazy. Tvoří jednoduché, jednoúčelové aplikace, které dokáží podmíněně vykonávat konkrétní bloky kódu dle vyhodnoceného výrazu. Navrhuje a realizuje vlastní větvení kódu.
Klíčová slova podmínka, výraz, větvení kódu
Druh výukového zdroje Pracovní list Věková skupina žáků 15+
Typ interakce aktivita Ročník 1.
Speciální vzdělávací potřeby žádné
Zhotoveno, (datum/období) 07.10.2013 Celková velikost

pdf icon
Mini příklady II

Obsah

Úloha 1 - Barevná hloubka

Program spočítá na základě počtu barev, kolika bitová barevná hloubka tyto barvy pojme. Např. uživatel zadá, že chce barevnou hloubku pro 16 barev. Program výpočtem zjistí, že tomu odpovídá 4bitová barevná hloubka.

Pro výpočet můžete použít funkci Math.Log(), která přebírá dva parametry, číslo a základ logaritmu. Např. u příkladu se 16 barvami bude funkce vypadat Math.Log(16, 2). Číslo 2 je základem proto, že bit může nabývat dvou hodnot.

Program pak bude navíc výsledek zaokrouhlovat, aby nevycházela čísla jako 3.9bit. K tomu můžete použít funkci Math.Ceiling(), která přebírá jeden vstupní argument (číslo) a vrací upravenou hodnotu..

Program ohlídá takové stavy, jako třeba záporné hodnoty.

Testovací hodnoty:

  • -5

  • 15

  • 16

  • 65000

  • 15000000

demo

Úloha 2 - Pixmapa

Program spočítá velikost pixelové mapy (bitmapy) na základě vstupních údajů, které mu předloží uživatel. Program bude potřebovat informaci o tom,

  • jaký je rozměr mapy (šířku a výšku),

  • jakou má použít barevnou hloubku (kolik bitů).

Výsledek se zobrazí v jednotkách Byte. Pokud ovšem bude číslo příliš veliké, přepočítá se na kB, případně MB. Příliš veliké znamená, že bude 1024 krát větší než je nejbližší násobek.

Např. pixmapa o rozměrech 1024x768 při hloubce 1bit bude zabírat: 98 304 Byte (číslo bylo děleno 8 - bit na Byte).
Tzn., že výsledek je větší jak 1024 Byte, ale menší jak 1024 KiloByte (což by bylo 1 048 576 Byte), proto se číslo převede na kB, tedy 96kB.

Testovací hodnoty (Š x V x H):

  • 1024x768x1

  • 1920x1080x24

demo