Programování C#
Název školy | Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace | ||
Adresa školky | Kostelní 134, 411 08 Štětí | ||
IČ | 46773509 | ||
Název operačního programu | OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost | ||
Registrační číslo | CZ.1.07/1.5.00/34.1006 | ||
Označení vzdělávacího materiálu | VY_32_INOVACE_23_PRG_453 | ||
Název tématické oblasti (sady) | Programování | ||
Název materiálu | Co když - cvičení | ||
Anotace | Soubor úloh pro procvičování práce s řídícími konstrukcemi. | ||
Autor | Ivan Pomykacz | Jazyk | čeština |
Očekávaný výstup | Tvoří výrazy. Tvoří jednoduché, jednoúčelové aplikace, které dokáží podmíněně vykonávat konkrétní bloky kódu dle vyhodnoceného výrazu. Navrhuje a realizuje vlastní větvení kódu. | ||
Klíčová slova | podmínka, výraz, větvení kódu | ||
Druh výukového zdroje | Pracovní list | Věková skupina žáků | 15+ |
Typ interakce | aktivita | Ročník | 1. |
Speciální vzdělávací potřeby | žádné | ||
Zhotoveno, (datum/období) | 07.10.2013 | Celková velikost |
Obsah
Cvičení
Úloha 1
Program vyzve uživatele k zadání dvou čísel. Následně program čísla porovná a vyhodnotí, zda-li první číslo je větší, menší nebo rovno druhému z čísel.
Úloha 2
Program vyzve uživatele k zadání čísla od 1 do 5. Zadá-li uživatel číslo mimo zadaný rozsah, program vypíše chybovou hlášku.
Úloha 3
Vytvořte program na výpočet objemu kvádru (V = a*b*c
).
Zajistěte aby program upozornil uživatele na chybně zadanou hodnotu.
Chybně zadaná hodnota je:
pokud je číslo nula;
je-li číslo záporné.
Nastane nějaká z chyb, program neprovede výpočet.
Úloha 4
Vytvořte program, který bude počítat přibližný čas potřebný k cestování z místa A do místa B.
Program nejprve vyzve uživatele k zadání vzdálenosti mezi místem A a B (km). Následně se dotáže (nechá uživatele vybrat z možností) na způsob dopravy. Možnosti dopravy a jejich průměrné rychlosti budou:
pěšky (4 km/h);
autem (70 km/h);
letadlem (600 km/h);
teleportem (1 079 252 848 km/h).
Program poté spočítá potřebný čas (v hodinách) k dosažení cíle a vypíše tuto informaci na obrazovku. Pokud by bylo číslo příliš malé, převede se čas na vteřiny.
V programu ošetřete stavy, kde by uživatel mohl zadat nesmyslnou hodnotu (např. záporná vzdálenost).
Pokud takový stav nastane program uživatele varuje a skončí nebo jej nechá vložit údaj znovu, záleží na vás.
(Vzorec na výpočet potřebného času je t = s / v
)
Úloha 5
Obyčejný film je promítán o snímkové frekvenci 25 snímků za vteřinu.
Pokud film trvá jednu minutu, obsahuje 60*25 snímků (1min = 60s => 60*25 = 1500
).
Velikost jednoho snímku u full HD rozlišení je 5.9MB (pokud snímek není komprimován).
Nechť program vyzve uživatele k zadání názvu filmu a následně jeho délky v minutách (např. 2 hodinový film bude mít přibližně 120min).
Program pak spočítá velikost takového filmu (vynásobením velikosti snímku a délkou filmu ve vteřinách a ještě krát počet snímků). Program by měl hlídat takové chybové stavy, kde délka by neměla být záporná.
Následně program nabídne možnost uložení filmu na:
DVD (8.55 GB);
Blu-ray (50 GB);
X-ray (1000 GB).
Bude potřeba převést velikost filmu (která je nyní v MB, na GB, tj. vydělit 1024). Poté vydělením velikost filmu a velikostí média zjistit odpovídající počet médií.
Úloha 6
Program vyzve uživatele k zadání textového řetězce (např jména). Následně program zjistí délku textu (vizte ukázku níže) a rozhodne, zda-li nebyla překročena maximální povolená délka. Maximální povolená délka řetězce je 10 znaků.
string s = "Lorem ipsum"; int delka; // do prom. delka se uloží délka řetězce s delka = s.Length;
Odevzdání
Odevzdejte pouze soubory .cs
, které vhodně pojmenujete.