dum | žák

Programování C#

Název školy Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace
Adresa školky Kostelní 134, 411 08 Štětí
46773509
Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.1006
Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_23_PRG_453
Název tématické oblasti (sady) Programování
Název materiálu Co když - cvičení
Anotace Soubor úloh pro procvičování práce s řídícími konstrukcemi.
Autor Ivan Pomykacz Jazyk čeština
Očekávaný výstup Tvoří výrazy. Tvoří jednoduché, jednoúčelové aplikace, které dokáží podmíněně vykonávat konkrétní bloky kódu dle vyhodnoceného výrazu. Navrhuje a realizuje vlastní větvení kódu.
Klíčová slova podmínka, výraz, větvení kódu
Druh výukového zdroje Pracovní list Věková skupina žáků 15+
Typ interakce aktivita Ročník 1.
Speciální vzdělávací potřeby žádné
Zhotoveno, (datum/období) 07.10.2013 Celková velikost

pdf icon
Mini příklady I

Obsah

Cvičení

Úloha 1

Program vyzve uživatele k zadání dvou čísel. Následně program čísla porovná a vyhodnotí, zda-li první číslo je větší, menší nebo rovno druhému z čísel.

Úloha 2

Program vyzve uživatele k zadání čísla od 1 do 5. Zadá-li uživatel číslo mimo zadaný rozsah, program vypíše chybovou hlášku.

Úloha 3

Vytvořte program na výpočet objemu kvádru (V = a*b*c). Zajistěte aby program upozornil uživatele na chybně zadanou hodnotu. Chybně zadaná hodnota je:

  • pokud je číslo nula;

  • je-li číslo záporné.

Nastane nějaká z chyb, program neprovede výpočet.

Úloha 4

Vytvořte program, který bude počítat přibližný čas potřebný k cestování z místa A do místa B.

Program nejprve vyzve uživatele k zadání vzdálenosti mezi místem A a B (km). Následně se dotáže (nechá uživatele vybrat z možností) na způsob dopravy. Možnosti dopravy a jejich průměrné rychlosti budou:

  • pěšky (4 km/h);

  • autem (70 km/h);

  • letadlem (600 km/h);

  • teleportem (1 079 252 848 km/h).

Program poté spočítá potřebný čas (v hodinách) k dosažení cíle a vypíše tuto informaci na obrazovku. Pokud by bylo číslo příliš malé, převede se čas na vteřiny.

V programu ošetřete stavy, kde by uživatel mohl zadat nesmyslnou hodnotu (např. záporná vzdálenost). Pokud takový stav nastane program uživatele varuje a skončí nebo jej nechá vložit údaj znovu, záleží na vás. (Vzorec na výpočet potřebného času je t = s / v)

Úloha 5

Obyčejný film je promítán o snímkové frekvenci 25 snímků za vteřinu. Pokud film trvá jednu minutu, obsahuje 60*25 snímků (1min = 60s => 60*25 = 1500).

Velikost jednoho snímku u full HD rozlišení je 5.9MB (pokud snímek není komprimován).

Nechť program vyzve uživatele k zadání názvu filmu a následně jeho délky v minutách (např. 2 hodinový film bude mít přibližně 120min).

Program pak spočítá velikost takového filmu (vynásobením velikosti snímku a délkou filmu ve vteřinách a ještě krát počet snímků). Program by měl hlídat takové chybové stavy, kde délka by neměla být záporná.

Následně program nabídne možnost uložení filmu na:

  • DVD (8.55 GB);

  • Blu-ray (50 GB);

  • X-ray (1000 GB).

Bude potřeba převést velikost filmu (která je nyní v MB, na GB, tj. vydělit 1024). Poté vydělením velikost filmu a velikostí média zjistit odpovídající počet médií.

Úloha 6

Program vyzve uživatele k zadání textového řetězce (např jména). Následně program zjistí délku textu (vizte ukázku níže) a rozhodne, zda-li nebyla překročena maximální povolená délka. Maximální povolená délka řetězce je 10 znaků.

string s = "Lorem ipsum";
int delka;
// do prom. delka se uloží délka řetězce s
delka = s.Length;
 

Odevzdání

Odevzdejte pouze soubory .cs, které vhodně pojmenujete.