dum | žák

Tabulkový procesor

Název školy Vyšší odborná škola obalové techniky a Střední škola, Štětí, příspěvková organizace
Adresa školky Kostelní 134, 411 08 Štětí
46773509
Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.1006
Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_02_PVY_032
Název tématické oblasti (sady) Programové vybavení
Název materiálu Cvičení V
Anotace Soubor úloh pro procvičování formátování buněk. Dále pak práce s datem a časem a funkcemi pro datum a čas a formátem pro datum a čas. Tvoření komplexnějších úloh u nichž je potřeba analýza problému a postupná realizace.
Autor Ivan Pomykacz Jazyk čeština
Očekávaný výstup Tvoří komplexnější tabulky. Aplikuje základní formátování buněk a textu. Analyzuje složitější problém.
Klíčová slova formát, podmíněný formát, slučování buněk, datum a čas, logické funkce
Druh výukového zdroje Pracovní list Věková skupina žáků 15+
Typ interakce aktivita Ročník 2.
Speciální vzdělávací potřeby žádné
Zhotoveno, (datum/období) 20.11.2013 Celková velikost

pdf icon
Příklady Va

Obsah

  • Oranžová pole jsou vstupní pole.

Dny v měsíci

Vytvořme si na druhém listu podobnou tabulku pro pomocné výpočty. Ovšem bez formátování.

  • Rok budeme parsovat z hodnoty na prvním listu.

    Použijte funkci HODNOTA pro získání skutečného čísla.

  • Posloupnost dní je jednoduše vygenerovaná posloupnost čísel.

  • Měsíce jsou zde jako čísla.

Platné dny

Je zřejmé, že měsíce mají různý počet dnů. Naštěstí maximum 31 dní je fixní číslo, takže nehrozí, že by nám to rušilo layout tabulky. Jakým způsobem zjistit, zda-li je datum platné v měsících, kde je počet dní menší jak 31?

Sestavme nejprve platné datum 1.9.2013 z buněk, které máme okolo.

Aby bylo možné datum rozkopírovat do dalších dnů a měsíců bude třeba upravit adresy buněk tak, že jejich některé části budou absolutní.

V případě změny roku bude třeba pak ruční zásah ve změně vzorce.

Jakmile vzorec rozkopírujeme, zjistíme dvě věci.

Jednak se nám výsledná hodnota nevejde do zmenšené oblasti buňky, což nás trápit nemusí.

Za druhé, září má 30 dní, a v případě, že naším vzorcem tuto hranici překročíme, tak se datum přepočítá na 1. říjen.

Toho bychom mohli využít a testovat platné datum na základě toho, jsme-li stále ve stejném měsíci jako na začátku.

Upravme vzorec tak, aby vracel pouze číslo měsíce.

Bude ovšem též třeba změnit formát buňky, který se před tím automaticky nastavil na datum.

Nyní můžeme testovat, zda-li je hodnota rovna danému měsíci a pokud není, zobrazíme pomlčku.

Víkendy

Víkend můžeme zjistit pomocí funkce DENTÝDNE.

Budeme k tomu potřebovat datum, které sestavíme jako v předchozím případě. Jakmile pak zjistíme den týdne, což je vlastně pořadové číslo dne v týdnu, můžeme jednoduše zjistit, které dny jsou sobota a neděle.

Pomocí funkce KDYŽ pak zobrazíme buď # pro víkend, a nebo prázdný řetězec "" pro všední den.

Ovšem pozor, naše funkce nezohledňuje platné dny v měsíci - jak je možné vidět v případě měsíce únor poté, co náš vzorec rozkopírujeme.

Pomocí funkce A můžeme například hlídat, zda v buňce s platným dnem není pomlčka.

Původní tabulka

Nyní, v naší původní tabulce, můžeme zadáním do první buňky (1. září 2013) zadat adresu odpovídající buňky z druhého listu. Rozkopírováním buněk se nám pak předvyplní zbytek tabulky.

Vhodnější je nejprve rozkopírovat zvlášť platné dny pro září a potom víkendy pro září, a následně označit celé září a zkopírovat do dalších měsíců.